Kulttuuri on tiettyyn yhteiskuntaan tai yhteisöön kuuluvien
ihmisten elämäntapa: miten ajatellaan, tunnetaan ja käyttäydytään. Kulttuuria
ovat mm. ruoka, taiteet, vaatetus, kieli, työvälineet, tiedot, arvot,
uskomukset, moraalikäsitykset, lait, symbolit, rituaalit, tavat ja tottumukset.
Yksilö omaksuu nämä asiat ympäröivästä yhteiskunnasta sosialisaation ja
kasvatuksen kautta.
Kulttuuri vaikuttaa tapaan viestiä, jolloin kulttuurien
välisissä kohtaamisissa voi aiheutua ristiriitoja johtuen erilaisista
viestintätavoista ja tulkinnoista. Vain osa kulttuurista on näkyvää - aivan
kuten jäävuoresta näkyy vain huippu, niin myös suuri osa kulttuurista on
piilossa. Kulttuurientuntemus alkaa siitä, että tiedostaa ensin oman
kulttuurinsa ja sen merkityksen omalle ajattelulle, käyttäytymiselle ja
elämälle.
Usein kulttuurista puhuttaessa ajatellaan kansallisia
kulttuureja, kuten esimerkiksi suomalaisia, ruotsalaisia, venäläisiä,
amerikkalaisia tai afrikkalaisia, mutta on muistettava, että maiden sisälläkin
vallitsee kulttuurillisia eroja. Ne voivat johtua alueellisista,
uskonnollisista tai etnisistä syistä. Monikulttuurisuuteen liittyvät myös ikä,
sukupuoli, ammatti, koulutustausta, sosiaaliluokka ja muut alaryhmät.
Jokaisella organisaatiolla, perheellä ja yksilöllä on oma kulttuurinsa. Se,
mikä on tyypillistä jonkin kansan kulttuurissa, ei välttämättä päde kaikkiin
henkilöihin.
Hollantilainen professori Geert Hofstede on tutkinut
kansallisia kulttuureja. Tutkimuksissa on käytetty neljää eri ulottuvuutta,
joita on testattu ja mitattu eri maissa. Ne ovat:
- - valtaetäisyys
- - yksilöllisyys – kollektiivisuus
- - maskuliinisuus – feminiinisyys
- - epävarmuuden välttäminen
Valtaetäisyys ilmenee mm. erilaisina yhteiskuntaluokkina,
joihin usein liittyy koulutustaso ja ammatti. Valtaetäisyysindeksi mittaa
riippuvuussuhdetta esimerkiksi vanhempi – lapsi -suhteessa, opettaja – lapsi -suhteessa
tai esimiehen ja alaisen välillä. Pienen
valtaetäisyyden maissa, kuten Suomessa ja muissa Pohjoismaissa, esimerkiksi
lasten ruumiillinen kuritus koulussa on kiellettyä. Opettajien odotetaan
kohtelevan oppilaitaan vertaisinaan, ja opetus on oppilaskeskeistä. Aikuistuneiden
lasten ja vanhempien suhteet muistuttavat ystävyyssuhteita, eikä aikuistunut
lapsi enää kysy lupaa tai neuvoja vanhemmiltaan. Työpaikalla pienen
valtasuhteen maissa alaiset ja esimiehet pitävät toisiaan tasavertaisina, ja
alaiset odottavat, että esimiehet kysyvät heidän mielipidettään ennen
päätöksiä. Suuren valtasuhteen kulttuurissa perheen lapsilta odotetaan
kuuliaisuutta aikuisia kohtaan, eikä lapsia kannusteta riippumattomuuteen.
Omien vanhempien ja vanhempien sukulaisten kunnioitus ja arvostus jatkuu aikuisiässäkin
ja ollaan ikään kuin riippuvuussuhteessa vanhempiin. Työpaikalla esimiehet ja
alaiset ovat eriarvoisia, alaisia ”käskytetään” ja valvotaan.
Kollektiivisissa yhteiskunnissa ryhmän etu menee yksilön
etujen edelle. Perhe koostuu monista yhdessä elävistä läheisistä ihmisistä
lasten ja vanhempien lisäksi. Siihen saattaa kuulua isovanhempia, setiä,
tätejä, palvelijoita tai apulaisia. Kollektiivisessa yhteiskunnassa
sosiaalisten yhteyksien ja sopusoinnun ylläpitäminen on tärkeää. Ei-sanaa ei
käytetä, ja ”kasvojen” menettämistä ryhmän edessä vältetään. Kollektiiviseen yhteiskuntaan liittyy häpeän
käsite. Kun ryhmän jäsen on rikkonut sääntöjä ja muut saavat tietää
rikkomuksesta, aiheuttaa rikkoja häpeää koko ryhmälleen. Asian julkituleminen
on suurempi häpeä kuin itse rikkomus. Yhteisöllisessä kulttuurissa tavarat ja
rahat ovat yhteisiä. Työsuhteissa on normaalia, että omaa sukua suositaan. Organisaatioihin
sitoutuminen on vahvaa.
Yksilöllisen kulttuurin maissa yksilön oma etu menee ryhmän
edun edelle. Jokainen huolehtii itsestään ja lähipiiristään. Ristiriitojen
käsittelyä perheessä pidetään normaalina, ja hyveenä pidetään vilpittömyyttä ja
totuuden puhumista, vaikka se tekisi kipeääkin. Yksilöllisiä kulttuureja
voidaan kutsua syyllisyyskulttuureiksi: yhteiskunnan sääntöjä rikkovat tuntevat
syyllisyyttä omatuntonsa vuoksi. Syyllisyyttä tunnetaan huolimatta siitä,
tietävätkö muut rikkomuksen vai ei. Yksilöllisessä kulttuurissa
riippumattomuus, itsenäisyys ja aloitteellisuus ovat tärkeitä. Suomalainen kulttuuri
on melko yksilökeskeistä. Esimerkiksi perhekäsite on hyvin suppea: se sisältää
vain lapset ja heidän vanhempansa - puhutaankin ydinperheestä.
Maskuliinisessa kulttuurissa miehiltä odotetaan jämäkkyyttä
ja naisilta äidillisyyttä. Kulttuurin maskuliinisuus – feminiinisyysaste näkyy
esimerkiksi siinä, miten eriytyneitä isän ja äidin roolit ovat. Suomessa ja
muissa Pohjoismaissa maskuliinisuusindeksit ovat matalat: miehet voivat olla
lempeitä kasvattajia, ja sukupuolten välillä on tasa-arvo. Työpaikalla
arvostetaan yhteistyökykyä ja epäonnistuminen on sallittua. Riidat ratkaistaan
neuvottelemalla, ja kanssakäymisessä on inhimillistä lämpöä – työtä tehdään
elämää varten. Avoimuus ja vaatimattomuus ovat hyveitä. Maskuliinisessa
kulttuurissa elämä on työtä varten. Työpaikalla arvostetaan ammattitaitoa, eikä
epäonnistumisia sallita. Tunteita ja omia ajatuksia ei paljasteta, vaan viileää
ja hillittyä käytöstä arvostetaan. Maskuliinisessa kulttuurissa riitoja
ratkaistaan taistelemalla. Raha ja asiat ovat tärkeitä ja vaatimattomuuden
sijasta käytetään itsetehostusta.
Hofsteden kansallisissa tutkimuksissa neljäs dimensio oli epävarmuuden
välttäminen. Suuri epävarmuus aiheuttaa suurta ahdistusta, ja sen
lieventämiseksi eri kulttuureissa on erilaisia keinoja, jotka voivat liittyä
tekniikkaan, lainsäädäntöön tai uskontoon. Tekniikka auttaa suojautumaan mm.
luonnon tuottamalta epävarmuudelta, lait ja määräykset estävät muiden ihmisten
aiheuttamaa epävarmuutta ja uskonnon avulla liitytään yliluonnollisiin voimiin,
joiden ajatellaan määräävän ihmisen tulevaisuutta. Ahdistuksessa on kysymys
yksilön tai yhteisön tunteista, jotka ovat opittuja tai hankittuja ja kuuluvat
kulttuuriperimään.
Kaikki tunteet eivät ole järkiperäisiä, ja ne saattavat
tuntua muista yhteisöistä nurinkurisilta ja käsittämättömiltä. Epävarmuuden
välttämisen indeksi kuvaa sitä, kuinka uhkaavilta epävarmat ja tuntemattomat
tilanteet tuntuvat tietyn kulttuurin henkilöistä - miten suurta stressiä
koetaan ja minkälainen on ennustettavuuden ja erilaisten sääntöjen tarve
yhteisössä. Kulttuureissa, joissa epävarmuuden välttämispyrkimys on suuri,
luokitellaan asiat (ja jopa ihmiset) likaisiksi tai vaarallisiksi: ”Erilainen
on vaarallista.” Koulutyössä epävarmuutta voimakkaasti välttävissä maissa
oppilaat odottavat opettajien tietävän kaiken, kun taas epävarmuutta sietävissä
maissa opiskelijat hyväksyvät opettajan, joka uskaltaa sanoa, ettei tiedä
kaikkea. Epävarmuutta välttävissä kulttuureissa on paljon sääntöjä ja lakeja,
kun taas niissä maissa, joissa epävarmuuden välttämistarve on vähäinen,
kauhistutaan muodollisia määräyksiä. Suomalaisilla on melko korkea epävarmuuden
välttämishalu, korkeampi kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa.
Hofsteden esittelemiä erilaisia kulttuurien
dimensioita on täydennetty myöhemmin Michail Minkovin tutkimusten perusteella.
Lähteet:
Alitolppa-Niitamo, A. 1994. Kun kulttuurit kohtaavat
Hofsteede, G. 1992. Kulttuurit ja organisaatiot. Mielen
ohjelmointi
Hofsteede, G., Hofstede G.J. & Minkov, M. 2010. Cultures
and Organizations. Software of the mind
Salo-Lee, L., Malmberg, R. & Halinoja, R. 1998. Me
ja muut. Kulttuurienvälinen viestintä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti